@article { author = {رضوانفر, احمد and زارع, عادل}, title = {-}, journal = {Iranian Journal of Agriculture Science}, volume = {2-37}, number = {2}, pages = {-}, year = {2006}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This is a system of innovation – decision process, which an individual (or other decision – making unit) passes : (1) From first knowledge of an innovation, (2) to forming an attitude toward the innovation, (3) to a decision to adopt or reject , (4) to implementation of the new idea, and (5) to confirmation of this decision. Diffusion scholars have long recognized that an individual`s decision about an innovation is not an instantaneous act. Rather it is a process that occurs over times, and the role of different communication channels and information sources at different stages of the innovation – decision process, was provided by the other research scholars. The main objective of this research was determining a model to cognition of the role of different communication channels and information sources at different stages of innovation – decision process over adoption of echo-sounder technology at the point of view of captains of fishing boats in Boushehr province of Iran. To study, a sample of 135 captains were selected, using “Proportional Random Sampling” method. Data were collected by filling out the questionnaires, that had been tested before. The criterion like frequencies in terms of number, percentage, mean, mode and standard deviation were calculated. Also, factor analysis was used for the analysis of data. By the use of factor analysis model, communication channels and information sources classified into five categories like, local non-profit channels and sources, local profit channels and sources, provincial cosmopolite channels and sources, ultra-provincial cosmopolite channels and sources, and cosmopolite A.V. channels in respect of effectiveness of communication channels and information sources .}, keywords = {Communication channels,Decision process,Diffusion of Innovation,Effectiveness of channel/source,Global position system,Information sources,Innovation}, title_fa = {مدل اثربخشی کاربرد کانال‌های ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف در پذیرش فن آوری GPS}, abstract_fa = {فرایند تصمیم پذیرش نوآوری‌ عبارت از سیستمی است که طی آن فرد (یا یک واحد تصمصم گیری) ، (1) از اولین اطلاع راجع به نوآورری، (2) تشکیل نگرش نسبت به نوآوری، (3) به تصمیم در خصوص پذیرش یا رد،(4) به اجرای ایده نو و (5) تثبیت این تصمیم عبور می کند. مدت ها قبل محققین نشر دریافته اند که تصمیم به پذیرش و بکار گیری یک نوآوری فعالیتی به یکباره نیست، بلکه فرآیندی است که در طول زمان اتفاق می افتدو نقش کانال های ارتباطی و منابع اطلاعاتی در هر کدام از مراحل تصمیم پذیرش نوآوری متفاوت هستند هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی مدلی برای شناسائی نقش انواع کانالهای ارتباطی و منابع اطلاعاتی در مراحل مختلف تصمیم نوآوری در پذیرش و بکارگیری فناوری سیستم موقعیت مکانی(Global Position System-GPS) از دیدگاه ناخدایان شناورهای صیادی در استان بوشهر بود. این تحقیق از طریق روش مطالعه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان ناخدایان 135 شناور صیادی و در محدوده شش شهرستان و 12 اسکله صیادی به اجرا در آمد. یافته‌های این تحقیق در مورد طول مدت پذیرش GPS که از نوع تصمیمات فرمایشی اداره بنادر صیادی است حداکثر 4 سال است و بیش از 59 درصد ناخدایان اکثر کارکرد‌های GPS را در اغلب اوقات به‌کار می‌برند . سنجش اثربخشی کانال‌های ارتباطی حاکی از آن است که تلویزیون ، همکاران وصیادان ، دوستان وآشنایان و رادیو به ترتیب اثربخش‌ترین و مروجان، روزنامه و جزوات و نشریات نیز پایین ترین رتبه اثر بخشی را دارند. مدل تحلیل عاملی، کانال‌های ارتباطی را از نظر اثر بخشی در پنج دسته کانال های جهانشهری استانی، کانال های محلی انتفاعی، کانال های جهانشهری فرا استانی، کانال های محلی غیر انتفاعی و تلویزیون قرار داد.}, keywords_fa = {اثربخشی کانال/منبع,فرآیند تصمیم نوآوری,فناوری سیستم موقعیت مکانی,کانال‌های ارتباطی,منابع اطلاعاتی,نشرنوآوری}, url = {https://jijas.ut.ac.ir/article_17744.html}, eprint = {https://jijas.ut.ac.ir/article_17744_df6e101633dbf3b482db0cd5b9382eec.pdf} }