@article { author = {زاده, احمد تقی and سرایی, علی and هشتجین, تیمور توکلی and قبادیان, برات}, title = {An Investigation of Seat Vibration in Universal 650M Tractor}, journal = {Iranian Journal of Agriculture Science}, volume = {2-38}, number = {2}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Whole body vibration can deteriorate health bringing about or back pain or spinal column injury, resulted from continuing exposure to vibration. Also exposure to vibration can cause disorder in central nervous system and adversely influence vascular and skeletal systems. In this research, the vibration of Universal 650M tractor seat and its effect on the operator in five levels of engine speeds: 1000, 1200, 1400, 1600 and 1800rpm, in a vertical direction and while driving on asphalt road was evaluated. Also RMS(Root Mean Square) of acceleration and VDV(Vibration Dose Value) were measured. The experiments showed that the dominant frequency of vibration in all speeds on the seat, were related to revolutions of the engine and piston stroke. Seat vibration frequency was increased with increase in the number of motor speed. RMS of acceleration in speeds from 1000 to 1800rpm were 1.93, 2.26, 2.4, 2.5 and 3.65 , respectively. The VDV values in speeds from 1000 to 1800rpm were 2.34, 2.49, 2.74, 3.1 and 4.29 , respectively which showed that were proportional to the engine speed. The results indicated that allowable time to achieve standard values of 15 (ISO 2631) in speeds 1000, 1200, 1400, 1600 and 1800rpm, were 20.8, 11.1, 7.47, 4.72 and 2.1 hours indicating that exposure time, in high speeds, must be reduced}, keywords = {Whole body vibration,RMS of acceleration,Seat vibration}, title_fa = {بررسی ارتعاش صندلی تراکتور یونیورسال 650 ام}, abstract_fa = {ارتعاش کامل و جزئی بدن باعث کاهش سلامتی مانند درد کمر و آسیب ستون فقرات می‌شود که می‌تواند از مواجهه با ارتعاش صندلی منتج ‌شود. همچنین مواجهه با ارتعاش می‌تواند مزاحم سیستم عصبی مرکزی شده و بر سیستمهای گردش خون و ادرار تاثیر بگذارد. در این تحقیق، ارتعاشات صندلی تراکتور یونیورسال 650 ام و تاثیر آن بر راننده در 5 سطح دور موتور 1000، 1200، 1400، 1600 و 1800 در راستای عمودی و در حالت حمل و نقل بر روی جاده آسفالت بررسی گردید. همچنین مقادیر rms (جذر میانگین مربعات) شتاب وVDV (اندازه دوز ارتعاش) نیز اندازه‌گیری شد. نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که فرکانس غالب ارتعاش درتمامی دورهای موتور در صندلی تراکتور برابر با دو برابر فرکانس دور موتور یا برابر با ضربات پیستون موتور در مرحله توان (انفجار سوخت در سیلندر) است و با افزایش دور موتور فرکانس ارتعاش صندلی افزایش می‌یابد. همچنین مقادیر شتاب برای دورهای آزمایشی از 1000 تا 1800 بترتیب 93/1، 26/2، 4/2، 5/2 و 65/3 بود که روند افزایشی داشت. مقادیرVDV نیز در دورهای 1000 تا 1800 بترتیب 34/2، 49/2، 74/2، 1/3 و 29/4 بدست آمد و نشان داد که با دور نسبت مستقیم دارد. با مقایسه این اعداد با استانداردها مدت زمانی که راننده می‏تواند در معرض ارتعاش قرار گیرد بدون آنکه به سلامتی وی خدشه‏ای وارد شود برای دورهای 1000، 1200، 1400، 1600 و 1800 بترتیب 8/20، 1/11، 47/7، 72/4 و 1/2 ساعت بود که نشان می‌داد زمان مواجهه برای دورهای بالای موتور باید کاهش یابد.}, keywords_fa = {}, url = {https://jijas.ut.ac.ir/article_27236.html}, eprint = {https://jijas.ut.ac.ir/article_27236_5561b1720548f8fafe2f135351e2ca99.pdf} }