بررسی تغییرات هورمون اتیلن در مراحل مختلف رشد ونمو میوه سیب گلدن دلیشس

نویسندگان

چکیده

این تحقیق یک دوره دو ساله در سالهای 1372-1373در باغ تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران برروی درختان سیب رقم گلدن دلیشز پیوند شده بر روی پایه M9 در سال 1353 انجام شده است . بررسی در قالب یک طرح آزمایشی فاکتوریل با بلوکهای کاملا تصادفی با دو تیمار (A1=درختانی که در سال اول آزمایش بارور بودند و A2= درختانی که در سال اول آزمایش سال آور بودند) درسه تکرار اجراء شد. هنگامیکه میوه ها بطور متوسط به قطری حدود 5/3 میلی متر رسیدند. مقدار اتیلن‘ دینامیک رشد و ریزش میوه در هر هفته تا زمان برداشت مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج نشان می دهد منحنی دینامیک رشد یک منحنی سیگمونید مضاعف می باشد. زیرا یک توقف در رشد در مرحله دوم (بین رشد مرحله اول و رشد مرحله دوم) اتفاق می افتد. همچنین طبق دینامیک ریزش ‘ گسترش اصلی ریزش میوه در رقم گلدن دلیشز در سی و پنج روزاول بعد ازمرحله گلدهی کامل است . مشاهدات بیانگر آن است که چند روز قبل از ریزش ‘ غلظت هورمون اتیلن و دینامیک رشد میوه به ترتیب افزایش وکاهش می یابد.
بنابراین ممکن است بتوان با استفاده از کاهش منحنی دینامیک رشدکه تقریبا همزمان با افزایش مقادیر اتیلن روی می دهد ریزش میوه را پیش بینی کرد.
برا ساس مقایسه مقادیر اتیلن در درختان بارور و سال آور در زمان انگیزش گل چنین می نماید که سطوج بالای اتیلن مانع از انگیزش گل در درختان بارور در سال بعد می شود.