بافه بند تراکتوری طراحی وساخت شاسی و دستگاه رانش

نویسنده

چکیده

بافه بند خودگردان ماشینی است که در برداشت گندم وجو در مزارع کوچک ایران و دنیا کاربرد زیادی دارد. آمار نشان می دهد که 11400 دستگاه از این ماشین ها در سال 1371 درمزارع ایران وجو د داشته اند. اگر بخواهیم حتی دو سوم از 2209000 هکتار سطح زیر کشت گندم وجو آبی و دیم که اینک با دست برداشت می شود . با این ماشین برداشت گردد. با جمع موجودی به 30000 دستگاه نیاز خواهدبود. اگر عمر مفید هرماشین را 6 سال درنظر بگیریم تولید سالانه برابر 5000 ولی در 6 سال اول ‘ 10000 دستگاه لازم می شود.
این ماشینها بهر حال کاستیهایی دارند و در ایران به سبب پائین بودن فن شناخت کشاورزان مشکلات بیشتری را ایجاب می کنند . گرانی نسبی قیمت انتقال ارتعاش زیاد ماشین به راننده فقدان کلاج ایمنی ‘ اه ‘ کان واژگونی در دیمزارها ا زاهم این موارد هستند.
بافه بندهای خودگردان متشکل از دو بخش ‘ دماغه وماشین خودگردان است .که حدود نیمی از قیمت ماشین به بخش دوم آن اختصاص دارد. بنابراین اگر فقط دماغه به تراکتور بسته شود و باعنایت به اینکه تراکتوردر بیشتر روستاها قابل دسترس می باشد. مزایای فراوانی عایدخواهد شد ا زجمله:
1. کاهش قیمت ماشین به کمتر از نصف ونتیجتا کاستن از هزینه تولید
2. کاهش خروج ارز
3. کاهش ارتعاشات منتقله به بدن راننده و تقلیل خستگی جسمی وضایعه های ناشی از آن
4. افزایش عملکرد نسبی ماشین
5. دارا بودن کلاچ ایمنی برای مصون ماندن ماشین از صدمات احتمالی دربرخورد با موانع
6. کم شدن احتمال واژگونی ماشین
ماشینی با نام بافه بند تراکتوری طراحی و ساخته شد ونمونه ای از آن در مزرعه آزمایش گردیدکه اهداف شش گانه فوق الذکر را بر آورده می ساز د.
محاسبات فنی اندامهای مختلف ماشین شامل اتصال سه نقطه ‘ شاسی اتصال دماغه به اتصال سه نقطه ‘محورها ‘ سیستم رانش وکلاچ ایمنی بعمل آمد.
آزمون مزرعه ای ماشین موردبحث این نوشتار نشان داد که طرح آن از هر نظر کامل وموفق آمیز است.
اشکالاتی جزئی که در بخش آزمون مزرعه ای ونتیجه گیری به آن اشاره شده اند براحتی قابل رفع بوده واثری در محاسبات طراحی وساختار کلی ماشین نخواهند داشت.