واکاوی نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در زمینه آبزی پروری پایدار

نویسندگان

چکیده

به طور کلی در آبزی پروری پایدار رعایت مسائل زیست محیطی در تولید آبزیان، استفاده بهینه از نهاده های تولید و منابع آبی و همچنین حفاظت از حقوق نسل های آینده مورد تاکید قرار می گیرد. کارشناسان شیلات در بخش تکثیر و پرورش آبزیان کشور از جمله نیروهای صفی هستند که در خط اول تولید آبزیان می باید راهبر و ضابط رعایت اصول و قوانین آبزی پروری پایدار باشند. هدف اساسی پژوهش حاضر سنجش نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در راستای آبزی پروری پایدار است. این تحقیق از نوع کاربردی و همچنین توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان شیلاتی که در بخش های اجرایی آبزی پروری کشور در شیلات استان ها و مرکز مشغول به فعالیت هستند، تشکیل می دهند و از میان آنها نمونه ای به حجم 226 نفر از 30 استان به روش طبقه بندی ساده انتخاب گردید. روایی ابزار اندازه گیری با توجه به نظرات اساتید راهنما، مشاور و کارشناسان خبره آبزی پروری مورد بازبینی قرار گرفت و همچنین اعتبار آن با پیش آزمون تعداد 20 پرسشنامه و تعیین ضریب آلفای‌کرونباخ 85% تعیین شد. نتایج بدست آمدة تحقیق در زمینه نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات نسبت به آبزی پروری پایدار برحسب اولویت آموزش؛ مدیریت آبزی پروری پایدار، مدیریت عوامل بیوتکنیکی موثر بر پایداری، و کنترل و مدیریت صحیح بر بیماری های آبزیان تعیین گردید.

کلیدواژه‌ها