به طور کلی در آبزی پروری پایدار رعایت مسائل زیست محیطی در تولید آبزیان، استفاده بهینه از نهاده های تولید و منابع آبی و همچنین حفاظت از حقوق نسل های آینده مورد تاکید قرار می گیرد. کارشناسان شیلات در بخش تکثیر و پرورش آبزیان کشور از جمله نیروهای صفی هستند که در خط اول تولید آبزیان می باید راهبر و ضابط رعایت اصول و قوانین آبزی پروری پایدار باشند. هدف اساسی پژوهش حاضر سنجش نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در راستای آبزی پروری پایدار است. این تحقیق از نوع کاربردی و همچنین توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان شیلاتی که در بخش های اجرایی آبزی پروری کشور در شیلات استان ها و مرکز مشغول به فعالیت هستند، تشکیل می دهند و از میان آنها نمونه ای به حجم 226 نفر از 30 استان به روش طبقه بندی ساده انتخاب گردید. روایی ابزار اندازه گیری با توجه به نظرات اساتید راهنما، مشاور و کارشناسان خبره آبزی پروری مورد بازبینی قرار گرفت و همچنین اعتبار آن با پیش آزمون تعداد 20 پرسشنامه و تعیین ضریب آلفایکرونباخ 85% تعیین شد. نتایج بدست آمدة تحقیق در زمینه نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات نسبت به آبزی پروری پایدار برحسب اولویت آموزش؛ مدیریت آبزی پروری پایدار، مدیریت عوامل بیوتکنیکی موثر بر پایداری، و کنترل و مدیریت صحیح بر بیماری های آبزیان تعیین گردید.
آبکناری, عباس مختاری, & چیذری, محمد. (1385). واکاوی نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در زمینه آبزی پروری پایدار. مجله علوم کشاورزی ایران, 2-37(2), -.
MLA
عباس مختاری آبکناری; محمد چیذری. "واکاوی نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در زمینه آبزی پروری پایدار", مجله علوم کشاورزی ایران, 2-37, 2, 1385, -.
HARVARD
آبکناری, عباس مختاری, چیذری, محمد. (1385). 'واکاوی نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در زمینه آبزی پروری پایدار', مجله علوم کشاورزی ایران, 2-37(2), pp. -.
VANCOUVER
آبکناری, عباس مختاری, چیذری, محمد. واکاوی نیازهای آموزشی کارشناسان شیلات در زمینه آبزی پروری پایدار. مجله علوم کشاورزی ایران, 1385; 2-37(2): -.